Hej dansk D
Når nu I har læst novellen Agner af Pia Juul, bedes I tage hul på brugen af sociale medier (her bloggen) i danskundervisningen;)
Når nu I har læst novellen Agner af Pia Juul, bedes I tage hul på brugen af sociale medier (her bloggen) i danskundervisningen;)
- Hvorfor hedder novellen Agner? Er Agner da hovedpersonen?
- Er Agner en god lærer?
- Hvad drejer konflikten sig om?
- Find et lille citat fra teksten, du mener er centralt. Hvorfor har du valgt det?
- Hvis du skulle MALE noget centralt fra novellen, det vigtigste, hvilket motiv ville du da male?
- Kan du få øje på nogen modsætninger (kontraster) i teksten?
I må også gerne kommentere hinandens kommentarer. Jeg blander mig nok også;)
Vi ses på bloggen.
1 - hvorfor hedder novellen Agner??? Min personlige mening er, at det er den omtalte Agner, der 'styre' historien og bestemmer hvad der skal ske. Det er ham, der selv har siddet på bænken i sin tid, og tænkt de tanker, som hele klassen sidder og har. "en klasse fyldt med "Agnere".
SvarSletAgner er vigtig for historien, men Agner bestemmer ikke i tekstens NU, hvad der skal ske, det er jeg-fortælleren. I tilbageblikket (flashbacket) får vi en masse at vide om Agner, men han er ikke hovedpersonen. Hvorfor ikke?
Sletvi under os meget over, at hun omtaler ham som sin lære selvom han faktisk ikke er det.
SvarSletbetyder det mon at det er en fiktions person der er tale om i Agner. ?
undringen kommer udfra starten af teksten " Jeg havde en lærer i skolen. lad os kalde ham Agner ,for det hed han. lad os sige at han var min dansklærer, selv om han ikke var det" fra ( Sumaya & Marlene)
Hvor har i fået forståelsen af at Anger ikke er Jeg `ets lære?
SletGodt, I undrer jer. Det er et interessant sted i teksten. De første linjer. "Lad os kalde ham Agner, for det hed han. Lad os sige, han var min dansklærer, selvom han ikke var det." Hvad er det forfatteren Pia Juul gør med os her, læserne?
Slet1. Agner er jeg `ets skolelære, men Agner er en vigtig del af jeg `ets fortælling om den denne dag på skolen som bliver beskrevet i teksten.
SvarSlet2. Agner har en forståelse overfor børnene i klassen, han har slev været en af "de små djævle". Han ved godt hvor træls den kan være at gå i skole, så han for skolen dagen til at være spændende.
Ja, Agner er en central for jegets fortælling om en særlig dag i skolen, som hun aldrig glemmer. Hun sidder jo nu som voksen og har stadig behov for at fortælle os om det, der skete. Så det har gjort ondt, det har gjort noget ved det barn, som hun aldrig glemmer.
Slethovedperpen mine øjne er forfatter da det en jeg fortæller da det stater med ( jeg havde en klasse lærer i skole ) og den forsætter på den måde hele novellen i gemme . Dog er det vigtigt at understrege at Agner er en meget vigtigt person for novellen
SvarSletDet er fiktion, så jeget i fortællingen er som udgangspunkt IKKE lig med forfatteren. En jeg-fortæller i fiktion er en konstruktion, det er meget vigtigt at forstå.
Slet3. Selve konflikten i teksten starter jo rent faktisk først i slutingen af teksten på side. 43 hvor læreren på en eller anden måde for trængt jer ´et op i en krog, hun bliver ligesom udstillet foran alle sine klassekammerater at hun på en eller anden måde skulle være en dårlig kammerat og ikke vil være en del af fællesskabet.
SvarSletStine Hedegaard
Jeps! Prøv at læse scenen igen, hvor pigen går ud at klasseværelset og græder på skoletoilettet. Og hvordan hun reagerer efterfølgende over for Agner. Samt den sidste linje. Hvorfor kan hun ikke lide Agner mere? Og hvis vi så giver det en større betydning, hvad har den her voksne, som jeget har set op til, lige gjort ved barnet og vist hende (om livet?)
Slet1. Den hedder Agner fordi det er en tideliger elev der har skravet novellen.
SvarSlet2. De kan godt lig ham til at begynde med. Han forstår sine elever. Med til slut kniber det med at være så forståden
3. Jeg kan ikke rigtigt finde ud af hvad konflikten handler om!?
4. (Har du grædt) jeg synes det siger meget om hvor meget en person kan tar fejl af en andet menneske, altså i en konflikt i klassen hvor han udstiller en elev som har været ærlig.
5.?
6.?
1) Agner er ikke hovedpersonen, men teksten omhandler deres forhold til læreren Agner.
SvarSlet2) Agner lyder til at være en god lærer i starten, men kommer så på kursus og gør undervisningen direkte ubehagelig for hans elever, og står og udpeger hvem og hvad og sætter måske endda eleverne "op mod hinanden" og ødelægger måske deres opfattelse af deres gode fællesskab.
3) Konflikten går på at han er en god lære, og klassen er glade for ham, men kommer på kursus og kommer tilbage med en ubehagelig bagage, og udpeger nogen gode veninder, og ydmyger dem foran hele klassen, selvom det ikke var det opgaven gik ud på, han fortalte ingen gang hvad det hele gik ud på, og pigen ville bare have lidt afveksling og prøve at arbejde sammen med nogen hun ikke normalt var sammen med.
4) "jeg troede, at han ville sætte nogle nye grupper sammen ud fra vores ønsker næste gang vi skulle have gruppearbejde, men det var ikke det han havde i tankerne, viste det sig". Fordi det viser jo egentlig at pigen ingen dårlig intention havde, men læreren for det til at lyde sådan foran hele klassen.
5) Motivet jeg ville "male" er vel, at læreren prøver at splitte den klasse der er "et problem", og ødelægge det gode fællesskab, og pille ved respekten og anerkendelsen af klassen, så de tvivler på hinanden.
6) Først er Agner en god og glad lærer, men efter kurset (vendepunktet), bliver alt anderledes og Agner bliver bedrøvet, af en grund jeg ikke kender, da han ikke informerede eller advarede eleverne om "testen af deres venskaber og fællesskab".
Thea Krogh Anderschou
Er agner en god lærer : NEJ det er han bestemt ikke! En god lærer udlevere da ikke sine elever og udstiller dem eller på nogen anden måde stiller dem i en svag situation
SvarSlet2 - Er Agner en god lærer? Hmm igen er det en personlig holdning, som jeg kun kan udtale på mine egne vegne af.
SvarSletpersonligt syntes at Agner er en god lære, i det at han selv har siddet og været en 'spilopmager' i skolen og været lidt småflabet, og der ved kan han nemt perspektivere de meninger og holdninger som eleverne har, så han kan bruge det og måske forklare det på en bedre måde end som det tidligere 'englebarn' ville kunne. Han laver jo også den geniale undersøgelse i klassen for at se om sammenholdet er så godt som det ser ud til. At der så er nogle elever der tolker det forkert og bliver berørt fordi de ikke har valgt at 'arbejde sammen' med dem som de holder nært, men tvært imod dem som ville være mere praktisk på grund af deres viden at arbejde sammen med.
En interessant iagttagelse, Seroff. Vil det sige, at man altid kan sige, at lærere, der enten selv har haft svært ved skolen, eller været spilopmagere bliver bedre lærere end "englebørnene" som du kalder dem? Og vil en tidligere misbruger nu afvænnet så ALTID være en bedre socialpædagog end den socialpædagog, der aldrig har været misbruger?
SletHovedpersonen er drengen som fortæller. Agner er fint nok som lærer men måske var det unormal at skælde drengen ud hvorfor han ikke skriv vens navn på. Det er personlig for drengen hvorfor han ikke skrive venner s navn.
SvarSletCitat:(nej -løj jeg. Jeg kunne ikke lide Agner mere.
Er hovedpersonen en dreng?
Slet2.Agner kan sølvegelige ikke vide hvordan alle personer vil modtag en opgave det visen også at konsumtion er nødvendigt for at sikkert et godt samme hold at Anger ikke forklar opgave til helehed men det er lige så høj grad at forfatter ikke forklar hvorfor hun har gjort som har gjort men udover det virker det som om han kunne være em beder lærer da at ikke kender til miljødet i klassen
SvarSletMener du, at kommunikation er vigtig?
SletNår Agner giver en opgave af den kaliber, så skal han jo være helt åben (og helt bevidst om), hvad den skal bruges til - som du selv skriver. Den kan jo misforstås? Men jeg tænker, hvem er klogest her, læreren eller eleven? Prøv en gang at læse de tanker, hun gør sig, før hun vælger samarbejdspartnere. Hvad viser det om hende?
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
SvarSletDenne kommentar er fjernet af forfatteren.
SvarSletDenne kommentar er fjernet af forfatteren.
SvarSlethele konflikten i novellen er at en jeg fortæller forsøger at gøre op med sig selv: hvad er en god lærer, og derfor er Agner ankerpunktet for selve novellen. Forstået på den måde at han giver hele handlingsforløbet substans. hvis Agner ikke havde været med i historien, og jeg fortælleren bare fortalte løst om de andre lærere, som han gør i forvejen, så ville læseren nok ikke helt kunne have forstået hvad der fik jeg fortælleren til at tænke hvad en god lærer det er.
SvarSletjeg måtte skrive en helt ny kommentar da hjemmesiden drillede mig sidst.
Hvem r Andreas? Er det dig René?
SletHm... er historien ikke snarere, at jeget stadig som voksen har behov for at fortælle om en lærer, de alle var vilde med, men som viste sig ikke at være en god lærer - i bund og grund. Og det fik stor betydning for denne pige. For hvordan mon hun og veninden fik talt om "sagen" senere? Blev de mon lige så tætte igen eller fik Agner ødelagt det?
Slet